درمان غیرجراحی بیماری‌های ستون فقرات

درمان-غیرجراحی-بیماری‌ها

درمان غیرجراحی بیماری‌های ستون فقرات شامل روش‌های متفاوتی می‌شود که در این مطلب از کلینیک ستون فقرات دکتر دارائی به سه مورد از مهم‌ترین روش‌های درمانی اشاره می‌نماییم.

درمان غیرجراحی بیماری‌های ستون فقرات با کایروپراکتیک

درمان دستی یا کایروپراکتیک درمانی است که در از دستان خود برای کمک به رفع مشکلات استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و مفاصل استفاده می‌کند. این یک نوع طب مکمل و جایگزین در نظر گرفته می شود و یک روش درمانی کامل نیست.

کایروپراکتیک
کایروپراکتیک یکی از روش‌های درمان غیرجراحی بیماری‌های ستون فقرات است

موارد استفاده از کایروپراکتیک

درمان دستی یا کایروپراکتیک عمدتاً می تواند به درد عضلات و مفاصل کمک کند. به طور کلی برخی بیماری‌های ستون فقرات که با این روش قابل درمان هستند عبارتند از:

• کمر درد
  • گردن درد
  • درد شانه
  • درد آرنج
  • درد ناشی از آرتروز

شواهد کمی وجود دارد که این روش می تواند به شرایط جدی تر یا مشکلاتی که بر عضلات یا مفاصل تأثیر نمی گذارد، مانند آسم، آلرژی و مشکلات سلامت روان کمک کند.

در طول درمان کایروپراکتیک چه اتفاقی می افتد؟

در اولین قرار ملاقات شما، پزشک علائم شما را ارزیابی می کند تا تعیین کند که آیا کایروپراکتیک مناسب است یا خیر و چه تکنیک هایی ممکن است به شما کمک کند.

کایروپراکتیک ها از تکنیک های مختلفی برای درمان مشکلات عضلات و مفاصل استفاده می کنند، از جمله:

• دستکاری ستون فقرات: با استفاده از دستان خود برای اعمال نیرو به عضلات، استخوان ها و مفاصل ستون فقرات و گردن
  • حرکات رانشی کوتاه و تیز
  • حرکت تدریجی مفاصل در جهت های مختلف
  • کشیدن یا کشش عضلات در جهات مختلف

درمان معمولاً دردناک نیست، اما برخی افراد کمی ناراحتی را تجربه می کنند. اگر این اقدام درمانی برای شما دردناک بود فوراً به پزشک کایروپراکتیک خود اطلاع دهید.

خطرات و عوارض جانبی کایروپراکتیک

زمانی که کایروپراکتیک به درستی توسط یک متخصص کایروپراکتیک آموزش دیده و ثبت شده انجام شود، عموماً ایمن است.

برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی ناشی از درمان را تجربه کنند. برخی از این عوارض عبارتند از:

• درد ها
  • گرفتگی عضلانی
  • خستگی

این عوارض معمولاً خفیف هستند و در عرض چند روز از بین می روند. خطر مشکلات جدی تری مانند سرخوردگی مهره و بیرون زدگی دیسک به دنبال دستکاری ستون فقرات توسط افراد غیر متخصص وجود دارد.

درمان غیرجراحی بیماری‌های ستون فقرات با طب سوزنی

تحقیقات نشان داده شده است که استفاده از طب سوزنی باعث بهبود درد، افزایش گردش خون و بهبود بافت ها می شود. این روش درمانی مکمل حتی برای درمان دردهای ستون فقرات مانند کمردرد نیز توصیه شده است.

طب سوزنی یک روش درمانی است که قرن ها پیش در فرهنگ های شرقی مورد استفاده قرار می‌گرفت و به مرور جایگاه خود را در طب غربی پیدا کرد. این روش درمانی برای کاهش انواع درد، عوارض جانبی شیمی درمانی (تهوع، استفراغ)، دردهای قاعدگی، ناباروری، اختلالات تنفسی و به خصوص دردهای اسکلتی و عضلانی استفاده شده است.

طب سوزنی باعث بهبود درد، افزایش گردش خون و بهبود بافت ها می شود.

سازوکار طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی یک درمان پیچیده است که باعث ایجاد واکنش های عصبی و بیوشیمیایی در بدن می شود. طب سوزنی باعث بهبود گردش خون در منطقه می‌شود. همچنین انتقال دهنده های عصبی مانند اندورفین و گیرنده های مواد افیونی را تحریک می کند. همچنین سایر محرک‌های عصبی شیمیایی در این فرآیند آزاد می‌شوند، که در نتیجه درد کاهش خواهد یافت.

آیا طب سوزنی درد دارد؟

فرآیند طب سوزنی نسبتاً بدون درد است. بسیاری از بیماران در طول درمان خود به خواب می روند.

کاربرد طب سوزنی در درمان بیماری‌های ستون فقرات

در بین بیماری‌های اسکلتی عضلانی به‌طورکلی می‌توان گفت این روش درمانی برای درمان دیسک گردن و دیسک کمر بسیار مؤثر واقع می گردد. همچنین استفاده از آن برای درمان آرتروز زانو و درمان کمردرد بسیار شاخص و کمک‌کننده است. هرچند که نتیجه انجام آن به فرد انجام‌دهنده سوزن و استفاده از نقاط درست جهت رفع انسداد و برقراری جریان درست انرژی و آزادسازی هورمونی و کاهش میزان اثبات و افزایش خون‌رسانی در منطقه مورد نظر بستگی دارد.

درمان غیرجراحی بیماری‌های ستون فقرات با استئوپاتی

استئوپاتی راهی برای تشخیص، درمان و پیشگیری از مشکلات سلامتی با حرکت، کشش و ماساژ عضلات و مفاصل فرد است. استئوپاتی بر این اصل استوار است که سلامتی یک فرد به عملکرد نرم استخوان ها، عضلات، رباط ها و بافت همبند با هم بستگی دارد. این روش درمانی باعث افزایش تحرک مفاصل، رفع تنش عضلانی، کاهش درد، افزایش خون رسانی به بافت ها و کمک به بازیابی سلامتی مخصوصا در مشکلات اسکلتی و عضلانی می‌شود.

استئوپاتی
استئوپاتی باعث افزایش تحرک مفاصل، رفع تنش عضلانی، کاهش درد و افزایش خون رسانی به بافت ها می‌شود

از استئوپاتی برای درمان کدام بیماری‌ها استفاده می‌شود؟

برخی بیماری‌ها با این روش درمانی بهبود می‌یابند. همچنین برای بهبودی برخی از مشکلات و بیماری ها لازم است از این روش بعنوان درمان مکمل استفاده نمود. برخی بیماری‌های قابل درمان با استئوپاتی عبارتند از:

• درد پایین کمر
  • گردن درد بدون عارضه (برخلاف گردن درد پس از آسیبی مانند ضربه)
  • درد شانه و آرنج (به عنوان مثال آرنج تنیس بازان)
  • آرتروز
  • مشکلات مربوط به لگن و پاها
  • آسیب های ورزشی
  • درد عضلانی و مفاصل مرتبط با رانندگی، کار یا بارداری (اگر باردار هستید، قبل از مراجعه به استئوپات، حتماً از یک پزشک عمومی یا ماما در مورد علائم خود راهنمایی بگیرید.)

اثربخشی استئوپاتی

بیشتر تحقیقات در مورد تکنیک های مورد استفاده در استئوپاتی بر روی تکنیک های کلی “درمان دستی” مانند دستکاری ستون فقرات تمرکز دارد. تکنیک های درمان دستی توسط فیزیوتراپیست ها و کایروپراکتیک ها و همچنین استئوپات ها استفاده می شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استئوپاتی ممکن است برای برخی از انواع درد گردن، شانه یا اندام تحتانی، برخی از انواع سردرد، و بهبودی پس از عمل لگن یا زانو موثر باشد.

تفاوت کایروپراکتیک و استئوپاتی با فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی نیز مانند مراقبت‌های کایروپراکتیک و تکنیک استئوپاتی، از درمان دستی برای درمان درد و آسیب مفاصل، عضلات، اعصاب و فاسیا استفاده می‌کند.

فیزیوتراپی هم از جهت روش ارزیابی و هم از جهت روش‌های درمانی با استئوپاتی متفاوت است. استئوپاتی فقط از رویکرد دستی استفاده می‌کند؛ در حالی که فیزیوتراپی اغلب شامل استفاده از ابزارها، ورزش و سایر منابع است. درمان‌ها در فیزیوتراپی گاهی اوقات شامل مواردی مانند اولتراسوند، گرمادرمانی، تحریک الکتریکی و غیره نیز هستند.

۴.۸/۵ - (۶ امتیاز)