جراحی شکستگی مهره ها

درمان-جراحی-شکستگی-مهره

شکستگی مهره ها زمانی اتفاق می افتد که بلوک استخوانی یا بدنه مهره در ستون فقرات فرو می ریزد که می تواند منجر به درد شدید، تغییر شکل و از دست دادن قد شود. این شکستگی ها بیشتر در ستون فقرات قفسه سینه (قسمت میانی ستون فقرات) به خصوص در قسمت تحتانی رخ می دهد.

علل شکستگی مهره ها

در افراد مبتلا به پوکی استخوان شدید (استخوان‌های ضعیف و شکننده)، شکستگی مهره ها ممکن است در اثر فعالیت‌های ساده روزمره، مانند بیرون رفتن از حمام، عطسه کردن شدید یا بلند کردن یک شی سبک ایجاد شود. در افراد مبتلا به پوکی استخوان متوسط، معمولاً به افزایش نیرو یا ضربه، مانند زمین خوردن یا تلاش برای بلند کردن یک جسم سنگین برای ایجاد شکستگی نیاز است. این نوع شایع ترین شکستگی در بیماران مبتلا به پوکی استخوان است که سالانه حدود ۷۵۰۰۰۰ نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. تخمین زده می شود که VCF ها ۲۵ درصد از زنان یائسه را در ایالات متحده تحت تأثیر قرار می دهند، با افزایش سن افراد، وقوع این وضعیت به طور پیوسته افزایش می یابد و تخمین زده می شود که ۴۰ درصد از زنان ۸۰ ساله و بالاتر تحت تأثیر قرار می گیرند. اگرچه در زنان بسیار شایع تر است، اما شکستگی مهره ها همچنین یک نگرانی عمده برای سلامت مردان مسن هستند.

افراد با ستون فقرات سالم معمولاً از طریق ضربه های شدید مانند تصادف اتومبیل، آسیب های ورزشی یا سقوط شدید دچار سکستگی مهره ها می شوند.

تومورهای متاستاتیک باید به عنوان علت در بیماران کمتر از ۵۵ سال بدون سابقه تروما یا فقط حداقل تروما در نظر گرفته شود. استخوان های ستون فقرات محل رایجی برای انتشار بسیاری از انواع سرطان ها هستند. سرطان ممکن است باعث تخریب بخشی از مهره شود و استخوان را تا زمانی که فرو بریزد ضعیف کند.

علائم شکستگی مهره ها

علائم بالینی اصلی شکستگی مهره ها ممکن است شامل هر یک از موارد زیر باشد، به تنهایی یا ترکیبی:

• شروع ناگهانی کمردرد
  • افزایش شدت درد هنگام ایستادن یا راه رفتن
  • کاهش شدت درد هنگام دراز کشیدن به پشت
  • تحرک محدود ستون فقرات
  • کاهش قد نهایی
  • بدشکلی و ناتوانی نهایی

روش تشخیص بیماری

برای تشخیص شکستگی مهره ها ابتدا شرح حال دقیقی از بیماری گرفته و معاینه فیزیکی انجام می‌شود. تصویربرداری اشعه ایکس، سی تی اسکن، MRI و سنجش تراکم استخوان نیز بسته به نظر پزشک تجویز می‌گردد.

درمان غیرجراحی شکستگی مهره ها

به نظر می رسد درد ثانویه به شکستگی حاد مهره تا حدی ناشی از بی ثباتی مهره ها (جوش نخوردن یا آهسته شکل گیری اتحاد) در محل شکستگی باشد. دردهای مرتبط با این مشکل که به طور طبیعی بهبود می یابند می توانند تا سه ماه ادامه داشته باشند. با این حال، درد معمولاً در عرض چند روز یا چند هفته به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به طور سنتی، افراد مبتلا به درد شدید ناشی از این مشکل با کاهش فعالیت‌هایی غیر از فعالیت‌هایی که شامل مراقبت از خود است، دارودرمانی، استفاده از بریس یا جراحی شکستگی مهره ها هستند درمان می‌شوند. لازم است از عدم تحرک طولانی مدت باید اجتناب شود.

بهترین دارو برای شکستگی مهره ها

داروهای مسکن بدون نسخه اغلب در تسکین درد موثر هستند. معمولاً هم استامینوفن و هم داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی NSAIDs)) توصیه می شود. شل کننده های عضلانی و داروهایی برای دردهای عصبی-استخوانی تجویز می شوند.

در حالی که درمان فوری برای کمک به درد و خطرات شکستگی ضروری است، پیشگیری از شکستگی های بعدی بسیار مهم است. ممکن است داروهای تقویت کننده استخوان برای کمک به تثبیت یا بازیابی از دست دادن استخوان تجویز شود.

بستن بریس

بریس می تواند حمایت خارجی را برای محدود کردن حرکت مهره های شکسته فراهم کند، شبیه به حمایتی که گچ بر روی شکستگی پا ایجاد می کند. بریس پشتی، حرکات مربوط به ستون فقرات را تا حد زیادی محدود می کند، که ممکن است به کاهش درد کمک کند.

درمان جراحی شکستگی مهره ها

هنگامی که گزینه‌های درمانی محافظه‌کارانه ناکارآمد هستند، ممکن است دو روش کم تهاجمی جراحی شکستگی مهره ها به نام‌های ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی در نظر گرفته شوند. پیشرفت های اخیر در روش های ستون فقرات نیاز به جراحی تهاجمی را در بسیاری از موارد کاهش داده است.

جراحی شکستگی مهره‌ها
جراحی شکستگی مهره‌ها با دو روش ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی انجام می‌شود

ورتبروپلاستی معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود، اگرچه برخی از بیماران یک شب در بیمارستان می مانند. ورتبروپلاستی بسته به تعداد مهره های تحت درمان بین یک تا دو ساعت طول می کشد. این روش ممکن است با بی حسی موضعی و آرام بخش داخل وریدی یا بیهوشی عمومی انجام شود. با استفاده از راهنمایی اشعه ایکس، یک سوزن کوچک حاوی سیمان در قسمت شکستگی مهره ها تزریق می شود. سیمان در عرض چند دقیقه سخت می شود و مهره شکسته را تقویت و تثبیت می کند. اکثر متخصصان بر این باورند که تسکین درد از طریق حمایت مکانیکی و پایداری ارائه شده توسط سیمان استخوان حاصل می شود. کیفوپلاستی اصلاحی در این تکنیک است که در آن از بالون برای کمک به هدایت سیمان و افزایش ارتفاع استخوان فرو ریخته استفاده می شود. سپس فضاهای ایجاد شده توسط بادکنک ها با سیمان پر می شود.

بیماران کاندید جراحی

بیمارانی با معیارهای زیر ممکن است کاندیدای ورتبروپلاستی یا کیفوپلاستی در نظر گرفته شوند:

• شکستگی مهره های ناشی از پوکی استخوان در هر ناحیه از ستون فقرات که بیش از دو هفته وجود داشته باشد، باعث درد متوسط تا شدید و عدم پاسخ به درمان محافظه کارانه می شود.
  • متاستازهای دردناک و مولتیپل میلوم
  • همانژیوم های دردناک مهره ای (تومورهای خوش خیم عروقی بدشکل متشکل از رگ های خونی تازه تشکیل شده)
  • استئونکروز مهره ای (بیماری ناشی از خون رسانی ضعیف به ناحیه ای از استخوان که باعث مرگ استخوان می شود)

بیمارانی که دارای هر یک از معیارهای زیر هستند نباید تحت این اقدامات قرار گیرند:

• بیماران دچار شکستگی مهره ها که به طور کامل بهبود یافته یا به طور موثر به درمان محافظه کارانه پاسخ می دهد
  • شکستگی‌هایی که بیش از یک سال است که وجود دارد
  • فروپاشی بیشتر از ۸۰ تا ۹۰ درصد از بدنه مهره ها
  • انحنای ستون فقرات، مانند اسکولیوز یا کیفوز، که به دلایلی غیر از پوکی استخوان است
  • تنگی نخاع یا فتق دیسک با فشرده سازی عصب یا طناب نخاعی و از دست دادن عملکرد عصبی که با شکستگی مهره ها مرتبط نیست
  • انعقاد درمان نشده (بیماری یا وضعیتی که بر توانایی خون برای انعقاد تأثیر می گذارد)
  • استئومیلیت (التهاب استخوان و مغز استخوان که معمولاً در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود)
  • دیسکیت (التهاب غیر باکتریایی دیسک بین مهره ای یا فضای دیسک)
  • به خطر افتادن قابل توجه کانال نخاعی ناشی از مانع شدن قطعه استخوان یا تومور

عوارض جراحی شکستگی مهره ها

میزان عوارض برای ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی در شکستگی مهره های ناشی از پوکی استخوان کمتر از ۲٪ و برای شکستگی های مرتبط با تومور بدخیم تا ۱۰٪ برآورد شده است. فواید جراحی همیشه باید به دقت در برابر خطرات آن سنجیده شود. اگرچه درصد زیادی از بیماران پس از این روش‌ها تسکین درد قابل توجهی را گزارش می‌کنند، هیچ تضمینی وجود ندارد که جراحی به هر فردی کمک کند.