تزریق سیمان

درمان-جراحی-تزریق-سیمان

تزریق سیمان به ستون فقرات یا ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی روش های کم تهاجمی هستند که برای درمان شکستگی های فشاری مهره های ستون فقرات استفاده می شوند. این شکستگی های دردناک می تواند ناشی از پوکی استخوان و آسیب باشد. در صورت عدم درمان، می توانند منجر به قوز ستون فقرات (کیفوز) شوند. با بازگرداندن ارتفاع مهره با بالون و تزریق سیمان به استخوان شکسته، بیماران می توانند سریعتر بهبود یافته و خطر شکستگی های بعدی را کاهش دهند.

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی چیست؟

در شکستگی های فشاری مهره (VCF)، تنه مهره به درون خود فرو می رود و یک مهره “گوه ای شکل” ایجاد می شود. هنگامی که چندین مهره به شکل گوه در می‌آیند، افراد ممکن است دچار قوز ستون فقرات شوند که به آن کیفوز می‌گویند. افراد مبتلا به استخوان‌های ضعیف شده به دلیل پوکی استخوان (کاهش کلسیم) یا مولتیپل میلوما (سرطان مغز استخوان) به ویژه در معرض شکستگی‌های فشاری هستند. فعالیت هایی مانند بلند کردن یک جسم سنگین، عطسه یا سرفه ممکن است باعث شکستگی شود. شکستگی های فشاری مهره می تواند منجر به کمردرد، کاهش فعالیت بدنی، افسردگی، از دست دادن استقلال، کاهش ظرفیت ریه و مشکل در خواب شود.

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی که عموم مردم آن را با عنوان تزریق سیمان می‌شناسند روش های مشابهی هستند. هر دو از طریق یک سوزن توخالی انجام می شوند که از طریق پوست به مهره شکسته منتقل می شوند. در ورتبروپلاستی، سیمان استخوان (به نام پلی متیل متاکریلات) از طریق سوزن توخالی به استخوان شکسته تزریق می شود. در کیفوپلاستی ابتدا یک بالون وارد تنه مهره می‌کنند تا مهره فشرده شده را به ارتفاع طبیعی خود تا حد امکان بازگردانند و سپس فضا را با سیمان استخوانی پر می کند. این روش برای هر مهره آسیب دیده تکرار می شود. مهره های تقویت شده با سیمان به شما امکان می دهد صاف بایستید و درد شما را کاهش می دهد.

بدون انجام درمان، شکستگی ها در نهایت بهبود می یابند، اما در وضعیت فرو ریخته. مزیت کیفوپلاستی این است که مهره قبل از سفت شدن استخوان به حالت طبیعی باز می گردد. بیمارانی که تزریق سیمان به روش کیفوپلاستی انجام داده اند پس از درمان به میزان قابل توجهی درد کمتری را گزارش می کنند.

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی

مطالعات نشان می دهد افرادی که یک شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کنند، ۵ برابر بیشتر احتمال دارد که دچار شکستگی های اضافی شوند. پس لازم است در مراحل اولیه، شکستگی با روش‌هایی مانند تزریق سیمان درمان شوند تا از وقوع شکستگی‌های دیگر جلوگیری شود.

کدام بیماران کاندید تزریق سیمان هستند؟

تزریق سیمان به روش ورتبروپلاستی یا کیفوپلاستی در صورتی که شکستگی های فشاری مهره ای دردناک دارید ممکن است یک گزینه درمانی باشد:

• پوکی استخوان (کاهش کلسیم در استخوان ها)
  • تومور متاستاتیک (سرطان از ناحیه دیگری پخش می شود)
  • مولتیپل میلوما (سرطان مغز استخوان)
  • همانژیوم مهره‌ای (تومور خوش خیم عروقی)

در صورت داشتن موارد زیر ممکن است کاندید تزریق سیمان نباشید:

• شکستگی های فشاری غیر دردناک
  • عفونت استخوان (استئومیلیت)
  • اختلالات خونریزی
  • آلرژی به داروهایی که در طول عمل استفاده می شود
  • تومور در کانال نخاعی

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی شکستگی‌های قدیمی و مزمن را بهبود نمی‌بخشند و کمردرد ناشی از وضعیت نامناسب و خم شدن به جلو را کاهش نمی‌دهند. درمان سنتی شامل انتظار ۴ تا ۶ هفته بود تا ببینند آیا بیماران خود به خود بهبود می یابند یا نه، اما اکنون اعتقاد بر این است که انتظار به استخوان اجازه سفت شدن می دهد و احتمال بهبودی با تزریق سیمان را کاهش می‌دهد. بسیاری از پزشکان اکنون انجام ورتبروپلاستی را در اولین هفته پس از شکستگی برای برخی بیماران پیشنهاد می کنند زیرا نتایج به طور قابل توجهی بهتر است.

تصمیم گیری برای تزریق ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی

جراح، شرح حال کامل پزشکی و معاینه فیزیکی را انجام خواهد داد. مطالعات تشخیصی (MRI، CT، اسکن استخوان) ممکن است در ارزیابی شما برای تشخیص شکستگی فشاری مهره (شکستگی در بدنه مهره‌ای ستون فقرات که باعث فروپاشی آن و ایجاد تغییر شکل گوه‌ای می‌شود) انجام شود. پس از تصمیم‌گیری در خصوص انجام تزریق سیمان آمادگی‌های لازم قبل از اقدام ارائه خواهد شد.

پاسخ سوالات خود در این مورد را می‌توانید در بخش پاسخ سوالات قبل از جراحی در همین سایت بیابید.

بعد از تزریق سیمان چه اتفاقی می افتد؟

شما به قسمت ریکاوری باز خواهید گشت. فشار خون، ضربان قلب و تنفس شما کنترل می شود و درد شما برطرف می شود. شما یک ساعت اول بعد از عمل دراز کشیده خواهید ماند. بعد از ۱ ساعت می توانید بنشینید. بعد از ۲ ساعت ممکن است بلند شوید و راه بروید. اکثر بیماران یک شب برای تحت نظر بودن در بیمارستان می مانند و صبح روز بعد مرخص می شوند. برخی از بیماران می توانند در همان روز به خانه مرخص شوند. حتماً یک نفر در خانه داشته باشید که در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول به شما کمک کند.

مراقبت‌های بعد از تزریق سیمان

تا مراجعه بعدی به کلینیک لازم است مراقبت‌های پس از جراحی را به صورت کامل و دقیق رعایت نمایید. این مراقبت‌ها در بخش سوالات پس از جراحی به صورت کامل توضیح داده شده است. اما لازم می‌دانیم به صورت مختصر به آن اشاره نماییم:

• از خم شدن یا چرخاندن کمر خودداری کنید.
  • وسایل سنگین بلند نکنید.
بعد از تزریق سیمان
بعد از تزریق سیمان بلند کردن اجسام سنگین ممنوع است
  • هیچ فعالیت شدیدی مانند کارهای منزل و رابطه جنسی نداشته باشید.
  • ۲ تا ۳ روز اول یا هنگام مصرف داروهای مسکن یا شل کننده های عضلانی رانندگی نکنید. اگر درد شما به خوبی کنترل شود، می توانید رانندگی کنید.
  • الکل ننوشید. چراکه خون را رقیق می کند و خطر خونریزی را افزایش می دهد.
  • هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار ۱۰-۵ دقیقه بلند شوید و پیاده روی کنید. تا جایی که می توانید به تدریج راه رفتن را افزایش دهید.
  • برای جلوگیری از عفونت، قبل و بعد از تعویض پانسمان محل عمل تزریق سیمان، دست های خود را کاملا بشویید.
  • می‌توانید روز بعد از تزریق دوش بگیرید.
  • اگر روی محل برش چسب دارید، یک روز پس از تزریق آن را بردارید.
  • هر روز محل برش پوشانده شده با چسب پوستی را با آب و صابون به آرامی بشویید. چسب را مالش ندهید.
  • اگر درن وجود دارد، محل برش را با یک پانسمان گاز خشک بپوشانید. اگر درن از طریق دو یا چند پانسمان در روز خیس شد، با مطب تماس بگیرید.
  • برش را در حمام یا استخر خیس نکنید.
  • از استعمال لوسیون و پماد در ناحیه عمل خودداری نمایید.
  • در صورت تب یا علائم عفونت مانند قرمزی و تورم و در صورت بروز مشکل در راه رفتن یا مشکلات دفع ادرار و مدفوع با مطب تماس بگیرید.

عوارض ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی چیست؟

هیچ جراحی بدون خطر نیست. عوارض عمومی هر جراحی شامل خونریزی، عفونت، لخته شدن خون و واکنش به داروهای بیهوشی است. عوارض در درمان شکستگی های فشاری مهره ها کمتر از ۲ درصد و در درمان تومورها ۵ تا ۱۰ درصد است. موارد زیر خطرات خاصی هستند که باید در نظر گرفته شوند:

• نشت سیمان استخوان. احتمال کمی وجود دارد که سیمان استخوان در امتداد بیرون سوزن به بافت‌های نرم اطراف نشت کند. هنگامی که سوزن از مهره برداشته می شود نیز این اتفاق می افتد. سیمان می تواند به وریدهای اطراف مهره نشت کند. جراح به دقت فلوروسکوپ را زیر نظر می گیرد و در صورت شروع این اتفاق، تزریق سیمان را متوقف می کند.
  • سیمان می تواند به سوراخ عصبی جایی که عصب نخاعی از نخاع خارج می شود نشت کند. این می تواند باعث درد عصبی (رادیکولوپاتی) شود و ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشد.
  • آسیب عصبی هر گونه عمل بر روی ستون فقرات با خطر آسیب رساندن به اعصاب یا طناب نخاعی همراه است که می تواند باعث بی حسی یا فلج شود.

اشاره به این نکته ضروریست که تبحر جراح و تیم پزشکی عامل مهمی است که می‌تواند احتمال بروز این عوارض را کاهش دهد.

۴.۸/۵ - (۱۳ امتیاز)