هر آنچه باید از تزریق اپیدورال بدانید

تزریق-اپیدورال

تزریق اپیدورال یک روش کم تهاجمی و سرپایی است. این شامل یک تزریق استروئید کورتیزون به لایه بیرونی ستون فقرات است. این تزریق برای اهداف مختلفی از جمله تسکین درد گردن و کمر یا درد در بازوها و پاها مرتبط با بیماری ستون فقرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به عنوان نوعی درمان برای دردهای حاد و مزمن موثر بوده و بی‌خطر است. برای اطلاعات بیشتر در این مطلب سایت دکتر آریاسب دارایی همراه ما باشید.

فضای اپیدورال کجاست؟

ناحیه ای که به آن فضای اپیدورال گفته می‌شود، فضایی است که بین لایه‌های داخلی و خارجی غشایی که طناب نخاعی را می‌پوشاند وجود دارد. فضای اپیدورال در داخل کانال نخاعی اما خارج از نخاع است. به عبارتی فضای اپیدورال جایی است که استخوان‌ها و دیسک‌های ستون فقرات اعصاب و نخاع را احاطه کرده‌اند. این فضایی است که بافت دیسک می‌تواند در آن فتق کند و باعث فشار و التهاب اطراف اعصاب نخاعی شود.

ناحیه اپیدورال
ناحیه اپیدورال بین لایه‌های داخلی و خارجی غشایی که طناب نخاعی را می‌پوشاند قرار دارد.

این ناحیه هدف تزریق استروئید است. اپیدورال از پایه جمجمه تا استخوان S2 در ستون فقرات خاجی در انتهای ستون فقرات گسترش می‌یابد. تزریق استروئید اپیدورال، داروی کورتیکواستروئید را مستقیماً در اطراف عصب فشرده شده قرار می‌دهد، زیرا از ستون فقرات در فضای اپیدورال خارج می‌شود.

پزشک بهترین مکان را برای تزریق استروئید تعیین می‌کند که می‌تواند در هر نقطه از ستون فقرات باشد. این تزریق اغلب توسط ناحیه ستون فقرات – تزریق استروئید اپیدورال گردنی، قفسه سینه یا کمری گفته می‌شود.

تزریق اپیدورال چیست؟

تزریق اپیدورال برای تسکین دردهای عصبی در نواحی ستون فقرات گردنی، میانی و کمری استفاده می‌شود. این تزریق‌ها همچنین برای کاهش درد در سایر قسمت‌های بدن، مانند پشت پاها یا بازوها، زمانی که درد ناشی از التهاب عصبی در ستون فقرات است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با کاهش التهاب مرتبط با یک یا چند ریشه عصبی که به دلیل آسیب یا بیماری فشرده شده‌اند، درد را کاهش می‌دهد.

یک عصب فشرده شده، ملتهب می‌شود. التهاب می‌تواند باعث درد، سوزن سوزن شدن یا بی حسی در امتداد عصب شود. تزریق استروئید اپیدورال با تزریق یک ضد التهاب قوی به محل برخورد عصب در ستون فقرات عمل می‌کند. داروهای تزریقی ممکن است شامل استروئیدها، بی حس کننده‌های موضعی و سالین باشد. حجم و غلظت آن‌ها بر اساس هر فرد متفاوت است.

موارد تزریق کورتیکواستروئید اپیدورال

تزریق اپیدورال معمولاً برای درمان کمردرد ناشی از فتق دیسک (لغزش دیسک)، رادیکولوپاتی کمری یا گردنی، تنگی نخاع یا سیاتیک استفاده می‌شود. کورتیکواستروئیدها داروهای ضد التهابی قوی هستند. این داروها در فضای اپیدورال قرار می‌گیرند و می‌توانند التهاب اطراف عصب تحریک شده را که باعث درد و ناراحتی کمر و پا می‌شود، به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

شرایط پزشکی رایجی که ممکن است با تزریق اپیدورال درمان شوند عبارتند از:

• تنگی کانال نخاعی
  • فتق دیسک
  • خارهای استخوانی
  • بیماری دژنراتیو دیسک
  • عصب فشرده شده
  • سیاتیک
  • آرتریت مفصل فاست
  • تابش درد از ستون فقرات
  • شکستگی فشاری در مهره
  • سندرم جراحی ناموفق کمر

گاهی اوقات، از تزریق اپیدورال نیز برای مشخص کردن منبع درد استفاده می‌شود. تزریق استروئید اپیدورال برای تسکین موقت درد است و درمان نیست. ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها ادامه داشته باشد. پزشک از تزریق به عنوان عنصری از یک برنامه توانبخشی یا مدیریت درد بزرگ‌تر استفاده می‌کند.

فواید در مقابل خطرات چیست؟

قبل از انتخاب این روش درمانی لازم است در مورد فواید و عوارض آن بدانید.

فواید تزریق اپیدورال

• تسکین درد موقت یا طولانی مدت
  • کاهش موقت یا طولانی مدت التهاب در ناحیه ستون فقرات
  • توانایی بهبود یافته برای انجام فعالیت‌های روزانه بدون محدودیت های قبلی ناشی از درد
  • کمک به تعیین منشأ درد، این اغلب در بیمارانی که بیش از یک علت احتمالی درد دارند یک مشکل است.
  • ممکن است نیاز به روش‌های تهاجمی را کاهش دهد.

عوارض تزریق اپیدورال

همیشه خطراتی در ارتباط با هر روش پزشکی وجود دارد. تزریق اپیدورال هنگامی که توسط پزشک ماهری انجام می‌شود، یک درمان بسیار ایمن و موثر برای سیاتیک، تحریک عصبی و سایر اشکال کمردرد مزمن است.

تزریق اپیدورال بسیار ایمن در نظر گرفته می‌شود، اما عوارض تزریق استروئید اپیدورال در موارد نادری ممکن است رخ دهد.

عوارض جانبی احتمالی شامل موارد زیر است:

• واکنش آلرژیک
  • نشت مایع نخاعی
  • گزگز یا بی حسی در اندام‌ها
  • عفونت باکتریایی یا قارچی در کانال نخاعی
  • افزایش درد
  • خون ریزی
  • قند خون بالا

اکثر مردم هیچ عارضه‌ای را تجربه نمی‌کنند و مزایای بالقوه بسیار بیشتر از خطرات آن است.

چه نوع استروئیدی در این تزریق استفاده می‌شود؟

از رایج‌ترین استروئیدهای مورد استفاده در این تزریق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• دگزامتازون
  • بتامتازون
  • متیل پردنیزولون
  • تریامسینولون

البته انتخاب دارو و دوز بر اساس علائم بیمار، پاسخ به تزریقات قبلی، ناحیه ستون فقرات تزریق شده و رویکرد اپیدورال است.

چه کسانی نباید این تزریق را انجام دهند؟

برخی از بیماران نباید این تزریق را انجام دهند: اگر به هر یک از داروهایی که باید تزریق شوند حساسیت دارید، اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید (مثلاً کومادین، هپارین تزریقی)، یا اگر عفونت فعالی دارید.. داروهای ضد پلاکت مانند پلاویکس ممکن است ۵ تا ۱۰ روز قبل از عمل قطع شوند.

تزریق اپیدورال تزریقی به بیرونی‌ترین قسمت کانال نخاعی است. تحت هدایت اشعه ایکس، پزشک فوق تخصص جراحی ستون فقرات دقیقا یک بی حس کننده موضعی برای درمان درد و یک استروئید برای کاهش التهاب و تورم تزریق می‌کند. اپیدورال درمان‌های ایمن و مؤثر برای کمردردی است که از ستون فقرات به بازو یا پای شما سرایت می‌کند.