آیا عمل تعویض مفصل زانو خطرناک است؟

آیا-عمل-تعویض-مفصل-زانو-خطرناک-است؟

عمل تعویض مفصل زانو، خطرات احتمالی و مزایای انجام جراحی موضوعی است که در این مطلب سایت دکتر دارایی به بررسی آن می پردازیم. این روش درمانی زمانی انجام می گیرد که فرد در ناحیه زانوی خود دچار آسیب شود. یکی از عواملی که سبب آسیب در ناحیه زانو می شود، عدم تحرک کافی در ناحیه مفصل زانو است. این روش درمانی معمولا زمانی انجام می گیرد که روش های درمان دیگر نتیجه مورد نظر را نداشته باشند. در واقع این روش درمانی به عنوان روش و راهکار درمانی نهایی شناخته می شود. زمان انجام این عمل با توجه به شدت مشکل مفصل زانو و نیاز هر فرد متغیر است. اما عمل تعویض مفصل زانو زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که مشکلات و آسیب ها در ناحیه زانو به طوری باشد که فرد توانایی انجام فعالیت های روزمره را نداشته باشد؛ زیرا همان طور که اشاره شد، این روش به عنوان یک روش درمانی نهایی مورد استفاده قرار می گیرد.

علائم آسیب دیدگی زانو چیست؟

آسیب دیدگی زانو مشکلات متعددی را برای این ناحیه از بدن ایجاد می کند. وجود این مشکلات و علائم نشان دهنده این است که، زانوی فرد دچار آسیب دیدگی شده است. در ادامه به بررسی برخی از این علائم می پردازیم:

• درد: شایع ترین علائم آسیب دیدگی در ناحیه زانو درد در این ناحیه است. این درد با حرکت یا فشار بر زانو تشدید خواهد شد. معمولا این دردها به صورت تیز و مزمن هستند.
  • افزایش حساسیت:  زمانی که زانو دچار آسیب دیدگی می شود، حساسیت نیز در این ناحیه افزایش می یابد؛ به طور مثال با تغییرات آب و هوا درد زانو تشدید یا کاهش می یابد.
  • ناتوانی در حمل و نقل: در صورتی که فرد در حمل و نقل کالاها (به خصوص کالاهای سنگین) بیش از حد تحت فشار قرار بگیرد امکان اینکه در ناحیه زانوی خود دچار مشکل شده باشد وجود دارد.

عمل تعویض مفصل زانو چگونه انجام می گیرد؟

تعویض مفصل زانو یک عمل جراحی بسیار پیچیده و حساس است به همین منظور باید توسط یک تیم جراحی متخصص و حاذق انجام گیرد. زیرا در این عمل جراحی، مفصل زانو تخریب می شود و سپس یک مفصل مصنوعی یا پروتز جایگزین آن می شود. مراحل کلی این عمل جراحی عبارتند از:

• آماده سازی بیمار: این مرحله شامل مواردی همچون بررسی های پیش از جراحی، تدارکات قبل از عمل و راهنمایی های لازم به بیمار می شود.
  • جراحی: در این مرحله ابتدا جراح باید به طور کامل برای انجام این عمل جراحی سخت و طولانی خود را آماده کند. سپس جراحی را انجام دهد که جراح در طی این عمل ابتدا ناحیه مذکور را برش داده و سپس با جدا کردن مفاصل تخریب شده از بدن زمینه را برای قرار دادن مفصل مصنوعی فراهم می کند.
  • مراقبت های پس از جراحی: در این مرحله پس از جایگزینی مفصل زانو محل جراحی بسته می شود و بیمار برای انجام مراقبت های پس از عمل به بخش ویژه منتقل می شود. در این مرحله بیمار نیازمند مراقبت ها و نگهداری های ویژه می باشد.
  • انجام روش های درمانی مکمل: حتما می دانید که پس از جراحی، فرد باید با استفاده از راهکارهایی همچون فیزیوتراپی، آب درمانی، ماساژ و اینگونه موارد ناحیه مذکور را تقویت کنند. به همین منظور پس از انجام جراحی با انجام چنین راهکارهای درمانی مکملی، روند بهبودی خود را تسریع می بخشد.

عمل تعویض مفصل زانو چه مزایایی دارد؟

همان طور که اشاره شد، این روش درمانی به عنوان یک روش نهایی، بسیار موثر و مفید واقع می شود؛ زیرا انجام این روش سبب درمان هر گونه مشکلی در ناحیه مفصل زانو می شود. بنابراین انجام این روش درمانی مزایای بسیار زیادی نیز دارد که در ادامه به بررسی برخی از مزایا می پردازیم:

• کاهش درد: از اصلی ترین مزایای انجام این روش درمانی کاهش یا حتی از بین بردن درد در ناحیه زانو است. این امر با تعویض مفصل زانو تخریب شده، انجام می گیرد.
  • افزایش قدرت و عملکرد زانو: با انجام عمل تعویض مفصل زانو، عملکرد زانو بهبود می یابد در نتیجه فرد قدرت بیشتری در انجام فعالیت های روزمره، ورزشی و اینگونه موارد خواهد داشت.
  • کاهش محدودیت ها و معلولیت: زمانی که مفصل زانو فردی دچار مشکل و آسیب دیدگی می شود، فرد مذکور در فعالیت و کارهایی همچون راه رفتن دچار مشکل می شود. با انجام عمل تعویض مفصل زانو این مشکلات برطرف خواهد شد و در نتیجه این موضوع سبب بهبود کیفیت زندگی فرد مذکور نیز می شود.
  •  زیاد بودن طول عمر مفصل مصنوعی: یکی دیگر از اصلی ترین مزایای این روش درمانی، داشتن طول عمر طولانی است. زیرا موادی که برای ساخت مفصل های مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرند بسیار مقاوم و با دوام هستند و در نتیجه فرد می تواند به راحتی چندین سال با این مفصل های مصنوعی بدون هیچ گونه مشکلی زندگی کند.

عواقب عدم انجام عمل تعویض مفصل زانو

همان طور که اشاره شد، این راه به عنوان آخرین روش برای درمان مشکلات مفصل زانو به شمار می رود. بنابراین در صورت انجام ندادن این روش مشکلات و آسیب دیدگی ها در ناحیه زانو افزایش پیدا می کند که در نتیجه می تواند خطرات بسیار جدی و شدیدی را به همراه داشته باشد. در ادامه به بررسی برخی از این موارد می پردازیم:

• افزایش درد و ناتوانی: عدم تعویض مفصل زانو در صورت مشکل داشتن و آسیب دیدگی مفصل زانو، می تواند سبب افزایش درد در ناحیه زانو، محدودیت حرکت و کاهش عملکرد زانو شود. در صورت عدم درمان این مشکل و تداوم درد و ناتوانی فرد مجبور می شود تا فعالیت و اقدامات روزانه خود را با کمک دیگران انجام دهد.
  • تضعیف عملکرد روزمره: همان طور که ذکر شد، عدم انجام عمل تعویض مفصل سبب افزایش درد و آسیب دیدگی زانو می شود. در نتیجه فرد در عملکرد روزانه خود مانند راه رفتن، بالا و پایین رفتن از پله و اینگونه موارد دچار مشکل خواهد شد. این موضوع سبب تاثیرات منفی بر روی روان فرد می شود و مشکلات روحی و روانی را نیز به همراه دارد.
  • عوارض دیگر: در صورت عدم تعویض مفصل زانو و استفاده از داروهای مسکن، انجام فیزیوتراپی های متعدد و بی مورد، شاهد افزایش عوارض و مشکلات دیگری در ناحیه زانو خواهید بود.