درمان سیاتیک چیست؟

درمان-سیاتیک-دکتر-دارایی

درمان سیاتیک چیست؟ مهم‌ترین علائم سیاتیک و روش‌های تشخیصی آن چیست؟ در این مطلب از کلینیک دکتر آریاسب دارائی تلاش نمودیم هرآنچه لازم است در مورد درد عصب سیاتیک و گرفتگی رگ سیاتیک بدانید را گرد آوریم.

سیاتیک چیست؟

سیاتیک یک نوع درد رایج است که عصب سیاتیک را تحت تاثیر قرار می دهد. عصب بزرگی که از کمر به سمت پشت هر پا کشیده می شود. علامت بارز سیاتیک دردی است که از ناحیه کمر شروع می شود و به یک پا شلیک می کند، گاهی اوقات تا پای شما. این می تواند با آسیب یا فقط با فرسودگی و پارگی پیری اتفاق بیفتد. شرایط خاص می تواند آن را بدتر کند. برای درمان سیاتیک روش‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود. در بیش‌تر موارد این بیماری با روش‌های غیرجراحی قابل درمان است. در صورت عدم پاسخ به درمان‌های غیرجراحی و در صورت پیشنهاد پزشک فوق تخصص جراحی ستون فقرات، بیمار تحت جراحی سیاتیک قرار خواهد گرفت.

علائم سیاتیک چیست؟

نشانه‌های رایج سیاتیک عبارتند از:

• درد پایین کمر
  • درد در پشت یا پا که هنگام نشستن بدتر می شود
  • درد لگن
  • سوزش یا سوزن سوزن شدن پا
  • ضعف، بی حسی، یا حرکت سخت پا یا پا
  • درد مداوم در یک طرف پشت
  • درد تیراندازی که ایستادن را سخت می کند

درد عصب سیاتیک معمولا فقط یک طرف پایین تنه را درگیر می کند. اغلب، درد از قسمت پایین کمر تا پشت ران شما و تا پای شما گسترش می یابد. بسته به جایی که عصب سیاتیک درگیر شده است، درد ممکن است به پا یا انگشتان پا نیز گسترش یابد. درد ممکن است هنگام سرفه یا عطسه بدتر شود. برای برخی افراد، درد ناشی از سیاتیک می تواند شدید و ناتوان کننده باشد. برای دیگران، درد سیاتیک ممکن است نادر و تحریک‌کننده باشد، اما پتانسیل بدتر شدن را دارد.

در صورت داشتن علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

• تب همراه با کمردرد
  • تورم یا قرمزی در پشت یا ستون فقرات
  • دردی که به سمت پایین پاهای شما حرکت می کند
  • بی حسی یا ضعف در قسمت بالایی ران، پاها، لگن یا پایین
  • سوزش هنگام ادرار کردن یا خون در ادرار شما
  • درد شدید
  • از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع

علل درد عصب سیاتیک و عوامل خطر

قبل از بررسی روش‌های درمان سیاتیک لازم است در خصوص علل بروز این درد توضیح دهیم. سیاتیک ناشی از تحریک ریشه(های) ستون فقرات کمری و لومبوساکرال شماست.

علل-درد-عصب-سیاتیک
عصب سیاتیک به علل مختلف می‌تواند تحریک و باعث درد و ناراحتی شود.

عصب سیاتیک به علل مختلف می‌تواند تحریک و باعث درد و ناراحتی شود. برخی علل بروز این درد عبارتند از:

• فتق دیسک (شایع ترین علت)
  • تنگی ستون فقرات کمری (تنگی کانال نخاعی در قسمت پایین کمر)
  • بیماری دژنراتیو دیسک (تجزیه دیسک ها که به عنوان بالشتک بین مهره ها عمل می کنند)
  • اسپوندیلولیستزیس (شرایطی که در آن یک مهره روی مهره دیگری به جلو می لغزد)
  • اسپاسم عضلانی در پشت یا باسن

عوامل خطر ابتلا به این بیماری

مواردی که ممکن است شما را بیشتر در معرض ابتلا به سیاتیک قرار دهند، عبارتند از:

• افزایش سن (که می تواند باعث تغییراتی در ستون فقرات شود، مانند خار استخوان یا فتق دیسک)
  • اضافه وزن
  • ورزش نکردن به طور منظم و نداشتن ماهیچه های قوی در ناحیه مرکزی بدن (عضلات باسن، شکم و پشت)
  • پوشیدن کفش پاشنه بلند
  • خوابیدن روی تشکی که خیلی سفت یا خیلی نرم است
  • سیگار کشیدن
  • شغل شما، اگر شامل نشستن یا رانندگی طولانی مدت، چرخاندن کمر یا حمل وسایل سنگین باشد.
  • اگر کمر یا ستون فقرات شما آسیب دیده است، احتمال بروز درد عصب سیاتیک را افزایش می‌دهد.

روش‌های تشخیصی بیماری

اولین کاری که احتمالاً پزشک شما انجام خواهد داد این است که سؤالاتی در مورد کمردرد شما بپرسد: آیا در پاهای خود بی حسی یا ضعف دارید؟ آیا در موقعیت‌های خاصی درد بیشتری احساس می‌کنید؟ درد شما را از انجام هر فعالیتی باز داشته است؟ آیا درمان‌های خانگی مانند کمپرس گرم یا سرد درد شما را کاهش داده است؟

همچنین می خواهند درباره سبک زندگی شما سوال خواهد شد: آیا فعالیت‌های بدنی زیادی مانند بلند کردن اجسام سنگین انجام می دهید؟ آیا برای مدت طولانی می نشینید؟ چند وقت یکبار ورزش می کنید؟

سپس شما تحت معاینه بالینی قرار خواهید گرفت. معاینه به پزشکان فوق تخصص جراحی ستون فقرات کمک می‌کند تا بتواند رفلکس های شما را بررسی نموده و ببیند عضلات شما چقدر قوی هستند. ممکن است از شما خواسته شود که فعالیت های خاصی مانند راه رفتن روی پاشنه یا انگشتان پا انجام دهید تا مشخص گردد درد شما در کدام حالت افزایش می‌یابد.

اگر درد شما شدید باشد، پزشک ممکن است آزمایش های تصویربرداری را برای بررسی خار استخوان و فتق دیسک تجویز کند. انجام این آزمایشات برای درمان سیاتیک الزامیست. رایج‌ترین آزمایشات جهت تشخیص سیاتیک عبارتند از:

• تصویربرداری با اشعه ایکس  برای بررسی خارهای استخوانی (رشد استخوان طبیعی)
  • سی تی اسکن  برای مشاهده بهتر نخاع و اعصاب نخاعی
  • MRI  برای مشاهده دقیق پشت و ستون فقرات
  • الکترومیوگرافی (EMG)برای این است مشاهده اینکه آیا فتق دیسک اعصاب کنترل کننده عضلات را فشرده می کند یا خیر.

روش‌های درمان گرفتگی رگ سیاتیک چیست؟

درمان گرفتگی رگ سیاتیک به دو بخش گزینه‌های غیرجراحی و جراحی تقسیم می‌شود.

درمان سیاتیک بدون جراحی

اکثر افراد مبتلا به سیاتیک در عرض چند هفته با درمان خانگی سیاتیک بهبود می یابند. اگر درد شما نسبتاً خفیف است و شما را از انجام فعالیت های روزانه باز نمی دارد، پزشک ابتدا توصیه می کند ترکیبی از این راه حل های ساده اما اساسی را امتحان کنید. این روش‌های درمان گرفتگی رگ سیاتیک بدون جراحی عبارتند از:

• فیزیوتراپی: یک فیزیوتراپیست می تواند یک برنامه تمرینی کششی و ورزشی برای شما ایجاد کند و همچنین به بهبود وضعیت بدنی شما برای کاهش فشار از روی عصب سیاتیک کمک کند.
  • کشش: می توانید با کشش های کمر به تسکین درد سیاتیک خود کمک کنید.
درمان سیاتیک با کشش
کشش باعث درمان درد سیاتیک در مراحل اولیه می‌شود
  • ورزش: هنگامی که در حال حرکت هستید، التهاب می تواند بهبود یابد. بنابراین پیاده روی کوتاه می تواند ایده خوبی باشد. البته قبل از انجام حرکات ورزشی بهتر است با پزشک یا فیزیوتراپ خود مشورت کنید.
  • استراحت مطلق ممنوع است: معمولاً توصیه می‌شود تنها برای سه روز استراحت کنید. پس از آن، بهتر است به فعالیت های عادی خود بازگردید.
  • استفاده از کمپرس سرد و گرم برای درمان درد عصب سیاتیک: هر کدام را چند بار در روز به مدت چند دقیقه روی کمر خود قرار دهید. ابتدا بسته های سرد را برای چند روز، سپس بسته های حرارتی.
  • درمان های جایگزین: بسیاری از مردم بر این باورند که درمان های جایگزین مانند یوگا، ماساژ ، کاریوپراکتیک و طب سوزنی به درمان سیاتیک کمک می کند. پزشک فوق تخصص جراحی ستون فقرات در صورت نیاز استفاده از این روش‌ها را به شما پیشنهاد خواهد نمود.
  • دارو درمانی

بهترین داروها برای درمان سیاتیک

اولین گزینه شما باید مسکن های بدون نسخه باشد. اما شما نباید بدون مشورت با پزشک از آنها برای مدت طولانی استفاده کنید. بهترین دارو برای درمان سیاتیک عبارت است از: مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن ، آسپرین ، یا NSAID ها (مانند ایبوپروفن و ناپروکسن).

همچنین داروهای شل کننده عضلانی برای کاهش اسپاسم عضلانی مفید است. اگر گزینه‌های بدون نسخه کمکی نکردند، ممکن است پزشک شل‌کننده‌های عضلانی قوی‌تر یا داروهای ضد التهاب تجویز کند. داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند آمی‌تریپتیلین و داروهای ضد تشنج نیز گاهی اوقات موثر هستند. تزریق استروئید به طور مستقیم به عصب تحریک شده نیز می تواند تسکین محدودی برای شما ایجاد کند.

درمان سیاتیک با جراحی

وقتی همه روش‌های غیرجراحی با شکست مواجه شد، جراحی آخرین راه حل برای حدود ۵ تا ۱۰ درصد از افراد مبتلا به درد عصب سیاتیک است. اگر درد خفیف تری دارید اما پس از ۳ ماه استراحت، کشش و مصرف دارو همچنان درد دارید، احتمالاً شما و پزشکتان باید در مورد جراحی صحبت کنید.

در موارد نادر، سیاتیک می تواند باعث بیماری سندروم دم اسبی یا همان کودا اکوینا شود. سندرم دم اسبی یک بیماری حسی و حرکتی است که سبب فشرده شدن عصب های موجود در قسمت های انتهایی ستون فقرات شده و در نتیجه اختلال حسی و حرکتی و یا حتی فلجی و بی‌اختیاری ادرار و مدفوع را برای بیمار به دنبال خواهد داشت. این یک وضعیت اورژانسی است و به جراحی سیاتیک در اسرع وقت نیاز دارد.

روش‌های جراحی برای درمان سیاتیک

دو گزینه اصلی جراحی برای درمان گرفتگی رگ سیاتیک دیسککتومی و لامینکتومی هستند:

• دیسککتومی: در طول این روش ، پزشک فوق تخصص جراحی ستون فقرات هر چیزی را که به عصب سیاتیک شما فشار می آورد، اعم از فتق دیسک، خار استخوان و… را برمی دارد. هدف این است که تنها قطعه‌ای را که واقعاً باعث سیاتیک شده است برداشته شود، اما گاهی اوقات جراحان برای رفع مشکل مجبورند کل دیسک را بردارند.
  • لامینکتومی: لامینا بخشی از حلقه استخوانی است که نخاع را می پوشاند. در طول لامینکتومی، جراح شما لامینا و هر بافتی را که روی عصب فشار می‌آورد که باعث درد شما می‌شود را برمی‌دارد.
۴.۸/۵ - (۱۱ امتیاز)