آرتروز یا استئوآرتریت؛ علل، علائم و درمان

آرتروز-استئوآرتریت

آرتروز یا استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتریت است. زمانی اتفاق می‌افتد که غضروفی که مفاصل شما را می‌پوشاند فرسوده یا آسیب دیده باشد و هنگام استفاده از آن مفصل استخوان‌های شما به هم ساییده شوند. پزشکان به شما کمک می کند ترکیبی از درمان ها را برای مدیریت علائم خود بیابید. در این مطلب سایت دکتر دارایی در مورد علائم، راه‌های پیشگیری، درمان و نحوه زندگی با این بیماری توضیح خواهیم داد.

آرتروز چیست؟

استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتریت است (بیماری که مفاصل شما را تحت تاثیر قرار می دهد). پزشکان گاهی اوقات از آن به عنوان بیماری مفصلی دژنراتیو یاد می کنند. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف‌هایی که مفاصل شما را می‌پوشاند به مرور زمان فرسوده می‌شوند و وقتی از مفاصل آسیب‌دیده استفاده می‌کنید استخوان‌های شما به یکدیگر ساییده می‌شوند.

معمولاً انتهای استخوان‌های مفاصل در لایه‌ای از غضروف سخت و صاف پوشیده شده است. اگر  آرتروز دارید، غضروف مفاصل آسیب دیده به مرور زمان از بین می رود. در نهایت، زمانی که مفاصل خود را حرکت می دهید، استخوان های شما به یکدیگر ساییده می شوند.

آرتروز می تواند هر یک از مفاصل شما را درگیر کند، اما بیشتر در موارد زیر ایجاد می شود:

• دست ها
  • زانو
  • باسن
  • گردن ( ستون فقرات گردنی)
  • قسمت پایین کمر (کمر)
نواحی درگیر آرتروز
آرتروز مفاصل مختلف شما را درگیر می‌کند

انواع آرتروز

پزشکان انواع استئوآرتریت را به دو نوع تقسیم‌بندی می‌کنند:

• استئوآرتریت اولیه شایع ترین شکل آرتروز است که در طول زمان در مفاصل شما ایجاد می شود. کارشناسان فکر می کنند که معمولاً ناشی از ساییدگی و پارگی طبیعی استفاده از مفاصل شما در طول زندگی است.
  • استئوآرتریت ثانویه زمانی اتفاق می افتد که چیزی به طور مستقیم به یکی از مفاصل شما آسیب می رساند و باعث آرتروز می شود. صدمات و تروما از علل شایع آرتروز ثانویه هستند. سایر انواع آرتریت می توانند به غضروف مفاصل شما به اندازه ای آسیب بزنند که باعث آرتروز نیز شود.

علائم آرتروز چیست؟

شایع ترین علائم آرتروز عبارتند از:

• درد در مفصل (به خصوص زمانی که آن را حرکت می دهید)
  • سفتی و سختی
  • تورم در نزدیکی مفصل
  • کاهش دامنه حرکتی مفصل
  • احساس عدم پایداری و توان مفصل
  • مفصلی که به طور قابل توجهی متفاوت از قبل به نظر می رسد (بدشکلی مفصل)

علت ابتلا به استئوآرتریت چیست؟

متخصصان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث آرتروز می شود. استئوآرتریت اولیه معمولاً با افزایش سن به کندی ایجاد می شود. با بالا رفتن سن، ساییدگی و پارگی طبیعی مفاصل ممکن است به شکسته شدن غضروف آنها کمک کند. هرآنچه که به طور مستقیم به مفاصل شما آسیب می رساند نیز می تواند باعث آرتروز شود، از جمله:

• آسیب های ورزشی
  • سقوط
  • تصادفات اتومبیل
  • بیماری‌هایی که بر مفاصل شما تأثیر می گذارد

سایر اشکال آرتریت (به ویژه آرتریت التهابی) می‌توانند باعث آرتروز شوند، از جمله:

• روماتیسم مفصلی
  • نقرس
  • آرتریت پسوریاتیک
  • عوامل خطر آرتروز

هر کسی ممکن است به آرتروز مبتلا شود. بزرگسالان بالای ۵۵ سال و افرادی که در دوران یائسگی هستند بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز هستند. افراد مبتلا به بیماری های خاص بیشتر احتمال دارد که آرتروز را تجربه کنند، از جمله:

• کلسترول بالا
  • برخی از بیماری های خود ایمنی که مفاصل شما را تحت تاثیر قرار می دهند.

این بیماری چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشکان آرتروز را با معاینه فیزیکی و آزمایش های تصویربرداری تشخیص می‌دهند. آنها به مفاصل شما نگاه می کنند و از شما می پرسند که چه زمانی برای اولین بار متوجه علائمی شده اید.

چه آزمایشاتی برای تشخیص استئوآرتریت انجام می شود؟

پزشکان ممکن است از اشعه ایکس برای گرفتن عکس از مفاصل شما استفاده کند. آنها همچنین ممکن انجام سی تی اسکن یا MRI را تجویز نمایند. همچنین ممکن است برای رد سایر شرایط یا مسائلی که باعث علائم مشابه می شوند، به آزمایش خون نیاز داشته باشید.

آرتروز چگونه درمان می شود؟

پزشکان به شما کمک می کند تا درمان هایی را پیدا کنید که علائم بیماری شما را تسکین می دهد. هیچ درمانی برای آرتریت وجود ندارد و شما نمی توانید غضروف مفاصل آسیب دیده خود را دوباره رشد دهید. پزشک متخصص ارتوپدی شما به شما کمک می کند تا راه هایی برای مدیریت علائم خود در زمانی که آنها را تجربه می کنید پیدا کنید.

رایج ترین درمان های آرتروز عبارتند از:

• دارو: مسکن‌های بدون نسخه (OTC) می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند. ممکن است به دارویی که از طریق دهان مصرف می‌کنید یا مسکن‌های موضعی درد (کرم‌ها و پمادها) نیاز داشته باشید.
  • ورزش: حرکت دادن مفاصل می تواند سفتی را از بین ببرد و ماهیچه های اطراف آنها را تقویت کند. فعالیت های کم تاثیر مانند شنا، ایروبیک در آب و تمرین با وزنه همگی می توانند کمک کننده باشند. ممکن است ارائه دهنده شما توصیه کند که با یک فیزیوتراپیست کار کنید .
  • وسایل حمایتی: پوشیدن کفش یا بریس می تواند مفاصل شما را حمایت و تثبیت کند. استفاده از عصا یا واکر می تواند فشار را از روی مفاصل آسیب دیده شما کم کند و به حرکت ایمن کمک کند.
  • گرما و سرما درمانی: اعمال گرما یا سرما روی مفاصل آسیب دیده ممکن است به تسکین درد و سفتی کمک کند. پزشک‌تان به شما خواهد گفت که چند بار (و برای چه مدت) باید از یک پد گرم کننده یا کمپرس سرد استفاده کنید.
  • درمان تکمیلی: درمان های تکمیلی ممکن است در کنار سایر گزینه های درمانی موثر باشند. نمونه هایی از طب مکمل عبارتند از طب سوزنی ، ماساژ، مدیتیشن و مکمل های غذایی. قبل از شروع مصرف مکمل های گیاهی یا رژیمی با پزشک خود صحبت کنید.
  • جراحی: اکثر افراد برای درمان آرتروز نیازی به جراحی ندارند. اگر علائم شدیدی را تجربه می کنید و سایر درمان ها مؤثر نبوده اند، ممکن است ارائه دهنده شما جراحی را توصیه کند. ممکن است نیاز به تعویض مفصل (آرتروپلاستی) داشته باشید. پزشک فوق تخصص جراحی ستون فقرات و جراح تعویض مفصل به شما خواهد گفت که جراحی چگونه می‌تواند درد شما را بهبود دهد.

درمان آرتروز در کلینیک دکتر دارایی

اگر هریک از علائم گفته شده را دارید می‌توانید جهت دریافت بهترین درمان آرتروز به کلینیک فوق تخصصی ارتوپدی و ستون فقرات دکتر دارایی مراجعه نمایید. پس از معاینه براساس علائم، سن، بیماری‌های شما و… بهترین درمان انتخاب خواهد شد. در صورت نیاز به تعویض مفصل زانو و سایر جراحی‌ها نیز درمان جراحی برای شما انجام می‌شود.

تعویض مفصل زانو در آرتروز
در برخی موارد لازم است تعویض مفصل انجام شود

چگونه می توانم از آرتروز پیشگیری کنم؟

بهترین راه برای پیشگیری از آرتروز، حفظ سلامت کلی است، از جمله:

• اجتناب از مصرف محصولات تنباکو.
  • ورزش
  • پیروی از یک برنامه غذایی سالم
  • استفاده از کمربند ایمنی
  • پوشیدن تجهیزات حفاظتی مناسب برای هر فعالیت، ورزش یا کاری که انجام می دهید.
  • مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی برای معاینات منظم و به محض مشاهده هرگونه تغییر در مفاصل.

چه کاری می توانم انجام دهم تا زندگی با آرتروز راحت تر شود؟

اکثر افراد مبتلا به استئوآرتریت باید تا آخر عمر علائم خود را مدیریت کنند. پزشک به شما کمک می کند ترکیب مناسبی از درمان ها را برای کاهش علائم خود بیابید. در صورتی‌که استئوآرتریت دارید، مهم است که تا حد امکان فعال بمانید. اگر درد مفاصل و علائم دیگر حرکت را برای شما خیلی سخت کند، ممکن است با خطر بیشتری برای سایر بیماری های جدی مانند بیماری قلبی ، دیابت و برخی از انواع سرطان مواجه شوید .

اگر استئوآرتریت فعال ماندن را سخت (یا غیرممکن) می کند، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. آنها به شما کمک می کنند تا درمان های جدیدی برای مدیریت علائم خود پیدا کنید. ممکن است لازم باشد روال خود را تغییر دهید تا زندگی با آرتروز راحت تر شود. بسته به زمانی که علائم را تجربه می کنید (و شدت آنها)، ممکن است لازم باشد در حین مدیریت علائم، از فعالیت های خود اجتناب کنید یا آن را تغییر دهید. اگر برای انجام کارهای روزانه خود به کمک نیاز دارید، ممکن است با یک کاردرمانگر کار کنید. کاردرمانگران می توانند به شما در مدیریت چالش های فیزیکی مانند آرتریت کمک کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

به محض مشاهده علائم استئوآرتریت به پزشک مراجعه کنید. حتی درد جزئی مفصل می تواند نشانه ای از نیاز به درمان باشد به خصوص اگر در عرض چند روز بهتر نشود. شما نمی توانید هیچ انحطاط (شکستگی) غضروفی را که قبلاً اتفاق افتاده است ترمیم کنید، اما شروع درمان آرتروز می تواند آسیب بیشتر داخل مفاصل شما را کاهش دهد. اگر احساس کردید علائم شما بیشتر از قبل عود می کند یا شدیدتر از گذشته است، با پزشکتان صحبت کنید.

۴.۹/۵ - (۸ امتیاز)