علت دیسک گردن در جوانی چیست؟

دیسک-گردن-در-جوانی

دیسک گردن در جوانی یکی از مواردی است که بسیاری از افراد ممکن است با آن درگیر باشند. زمانی که دردی در گردن یا قسمت بالایی پشت خود دارید که قبلا هرگز آن را احساس نکرده‌اید، ممکن است دچار فتق دیسک گردن شده باشید.

باور عموم مردم بر این است که با افزایش سن افراد ممکن است باعث فتق دیسک و درد در ستون فقرات شوند. این باور تا حدی درست است و افزایش سن یکی از عوامل موثر در فتق دیسک است، اما این اتفاق ممکن است در جوانی نیز رخ دهد. سوال اصلی این است که علت دیسک گردن در جوانی چیست؟

دیسک گردن چیست؟

ستون فقرات شما از استخوان‌هایی به نام مهره تشکیل شده است. این مهره‌ها شما را صاف نگه می‌دارند. همچنین طناب نخاعی شما را احاطه کرده و از آن محافظت می‌کنند. در بین مهره‌ها بالشتک‌های اسفنجی به نام دیسک قرار دارند.

قسمت گردنی ستون فقرات از هفت مهره ساخته شده است. دیسک‌های گردن هم گردن را تثبیت می‌کنند و هم اجازه چرخش و خم شدن به گردن می‌دهند. آن‌ها برای حرکات منظم شما مانند: پریدن، دویدن و سایر فعالیت‌هایی که باعث ساییدگی بدن می‌شوند به عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کنند.

فتق دیسک گردن در جوانی

فتق دیسک را “دیسک پاره شده” یا “دیسک لغزنده” نیز می‌‌نامند. دیسک‌های بین مهره‌ها حاوی یک ماده ژل مانند در مرکز خود هستند. هر دیسک یک لایه بیرونی از جنس غضروف فیبری دارد که در میان این لایه غضروفی سخت، غضروف نرم‌تری وجود دارد. با فتق دیسک، لایه بیرونی پاره شده و ژل داخل‌ آن می‌تواند بیرون بزند.

فتق دیسک گردن در جوانی با برآمدگی یا پارگی مواد دیسک در کانال نخاعی مشخص می‌شود. این امر باعث فشار غیرطبیعی بر روی عصب در آن سطح می‌شود که منجر به درد در گردن، بازو یا دست می‌شود.

علت دیسک گردن در جوانی

بسیاری از دلایل شامل تغییرات دژنراتیو طبیعی در دیسک‌ها با افزایش سن است. اما نمی‌توان گفت افراد جوان دچار دیسک گردن نمی‌شوند. علت دیسک گردن در جوانی می‌تواند عوامل دیگری داشته باشد. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• وضعیت بدنی نامناسب
  • کار سخت
  • بلند کردن اجسام سنگین با روش‌های نامناسب
  • تصادف و ضرب دیدگی
  • آسیب‌های ورزشی
  • آسیب‌های مادرزادی

هر ضربه‌ای به ستون فقرات یا فشار سنگین می‌تواند باعث پارگی غضروف سخت اطراف دیسک شود. این پارگی لایه خارجی دیسک باعث برآمدگی مواد داخل دیسک در کانال نخاع شده و به طناب نخاعی یا ریشه عصبی فشار وارد می‌کنند.

علائم فتق دیسک گردن

یکی از اصلی‌ترین دلایل گردن درد فتق دیسک گردن است. اگر فتق دیسک باعث فشار به یکی از ریشه‌های عصبی شود، علائم دیگری نیز همراه دارد که عبارتند از:

• بی حسی یا سوزن سوزن شدن در شانه یا بازو که ممکن است تا انگشتان شما پایین بیاید
  • ضعف در دست، بازو یا قفسه سینه

چه به دیسک گردن در جوانی مبتلا باشید و یا در سنین میانسالی قرار داشته باشید، اگر به نخاع شما فشار بیاورد، می‌توانید علائم جدی‌تری داشته باشید، از جمله:

• تلو تلو خوردن یا راه رفتن ناهنجار
  • سوزن سوزن شدن یا احساس شوک مانندی که از بدن شما وارد پاهای شما می‌شود
  • مشکلات استفاده از دست و بازو برای مهارت‌های حرکتی ظریف
  • از دست دادن تعادل و هماهنگی

دیسک گردن چگونه درمان می‌شود؟

در بیشتر موارد، فتق دیسک گردن ابتدا با درمان‌های غیرجراحی، از جمله:

• استراحت یا فعالیت‌های اصلاح شده
  • داروهایی برای تسکین درد و التهاب
  • فیزیوتراپی

درمان می‌شود. مهم است که بدانیم وجود برآمدگی یا بیرون زدگی دیسک لزوماً نیازی به مداخله جراحی ندارد. بسیاری از افراد مبتلا به دیسک گردن در جوانی که دیسک‌های تحلیل رفته یا برآمده دارند که هرگز علائمی ندارند و بیشتر آن‌ها فقط علائم جزئی دارند که با داروهای بدون نسخه قابل درمان هستند. حتی کسانی که علائم شدیدتری دارند و نیاز به مراجعه به پزشک دارند، می‌توانند با دارو و فیزیوتراپی با موفقیت درمان شوند.

علائم معمولا با گذشت زمان بهبود می‌یابند. اما اگر فتق دیسک، نخاع یا اعصاب شما را فشار می‌دهد یا ضعف، درد مداوم یا کاهش کنترل مثانه و روده دارید، جراحی در نظر گرفته می‌شود. در موارد نادر، ممکن است از یک دیسک مصنوعی برای جایگزینی دیسک برداشته شده استفاده شود.

عمل جراحی

در برخی موارد دیسک گردن به حدی شدید است که درمان‌های دیگر تاثیری در بهبود ندارند. اگر جراحی بهترین گزینه درمانی برای دیسک گردن در جوانی باشد، دو عمل جراحی اساسی وجود دارد که بسته به شرایط بیمار برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیسککتومی

جراحی از جلوی گردن که دیسککتومی و فیوژن قدامی ‌دهانه مهره‌های (ACDF) نامیده می‌شود، برای برخی از انواع برآمدگی‌ها مناسب است.

فورامینوتومی

جراحی از پشت گردن که به نام فورامینوتومی خلفی گردن شناخته می‌شود، کاملا شبیه به دیسککتومی است و برای انواع دیگر بیماری دیسک نیز مناسب است. به عنوان گزینه‌ای برای جراحی ستون فقرات کم تهاجمی شناخته می‌شود.

پیشگیری از دیسک گردن در جوانی

گاهی با رعایت نکاتی ساده می‌توان از آسیب‌های زیادی که ممکن است با مرور زمان به ستون فقرات وارد شود جلوگیری کرد. از جمله این موارد عبارتند از:

• هنگام نشستن و راه رفتن از وضعیت بدنی مناسب استفاده کنید.
  • همیشه هنگام سفر با وسیله نقلیه موتوری کمربند ایمنی ببندید.
  • هنگامی که در رختخواب دراز کشیده‌اید، یک بالش زیر سر و گردن خود قرار دهید.
  • ورزش‌های روزانه مناسب انجام دهید.
  • وزن ایده‌آل خود را حفظ کنید.

گردن درد ممکن است به خودی خود یا با درمان محافظه کارانه پس از چند هفته بهبود یابد. اگرچه گردن درد ناشی از بیماری دیسک گردن در جوانی می‌تواند عود کند، اما اگر به خوبی از گردن خود مراقبت کنید، احتمال درگیری شما با دیسک گردن بسیار کاهش می‌یابد. این به شما بستگی دارد که ستون فقرات خود را در وضعیت خوبی نگه دارید تا بتوانید از ناراحتی در آینده جلوگیری کنید.