دیسک گردن و سر درد و سرگیجه ناشی از آن

دیسک-گردن-و-سردرد-و-سرگیجه

دیسک گردن و سردرد و سرگیجه ناشی از آن از جمله مواردی هستند که ممکن است افراد به دلایل مختلف با آن‌ها درگیر شوند. دیسک گردن یکی از مواردی است که می‌تواند باعث سردرد و سرگیجه شود،‌ که به عنوان سردرد و سرگیجه سرویکوژنیک شناخته می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر این مطلب کلینیک دکتر دارایی را تا انتها دنبال کنید.

آناتومی ستون فقرات گردنی

ستون فقرات از ۲۴ مهره یا استخوان ساخته شده است. ستون فقرات گردنی از هفت مهره نزدیک به جمجمه شما تشکیل شده است. علاوه بر این، برخی از اعصاب از کل نخاع شما عبور می‌کنند. این اعصاب پیام‌هایی را بین مغز و بدن شما حمل می‌کنند.

ستون فقرات گردنی حاوی ۵۰ درصد از تمام اعصاب مربوط به عملکرد درونی بدن است. عضلات اطراف ستون فقرات گردنی نیز برای حرکت و ارتباط بین بدن و مغز شما ضروری هستند.

دیسک گردن و سردرد

سردرد سرویکوژنیک شکلی از درد ارجاعی است، به این معنی که سردرد نتیجه مشکل در گردن یا ستون فقرات گردنی است. مهره‌های ستون فقرات گردنی در اثر تصادف، ضربه، افزایش سن و موارد دیگر ممکن است به مرور زمان تحلیل رفته و باعث فشرده شدن دیسک‌ها شود. در نتیجه اعصاب ستون فقرات گردنی که تحت فشار قرار گرفته‌اند باعث سردرد گردنی شوند.

علت سردردهای ناشی از دیسک گردن

هر نوع بیماری گردن می‌تواند منجر به این نوع سردردها شود، از جمله: بیماری آرتروز ستون فقرات گردنی، افتادگی دیسک در گردن یا آسیب شلاق.

سقوط بد، آسیب ورزشی یا ضربه نیز از عوامل شایع سردردهای ناشی از دیسک گردن هستند. حتی وضعیت نامناسب ناشی از نشستن طولانی مدت پشت میز با چانه به سمت جلو یا خوابیدن در وضعیت نامناسب می‌تواند باعث ایجاد یکی از این سردردهای دردناک شود.

علائم سردرد ناشی از دیسک گردن

سردردهای سرویکوژنیک معمولاً باعث درد در پشت سر می‌شوند. این درد ممکن است به بالای جمجمه و گاهی به پیشانی یا شقیقه گسترش یابد. همچنین ممکن است با درد یا ناراحتی در پشت چشم همراه باشد.

علائم دیگر دیسک گردن و سردردهای ناشی از آن عبارتند از:

• از پشت سر به سمت جلو منتشر می‌شود
  • در یک طرف سر ایجاد می‌شود
  • یک درد مبهم همراه با درد که ممکن است به مرور زمان افزایش یابد
  • درد یا سفتی در گردن و محدوده حرکتی گردن را به همراه دارد

همچنین افزایش درد در هنگام سرفه یا عطسه، احساس درد در یک طرف صورت، پشت یک چشم، شانه یا حالت تهوع، تمرکز ضعیف و تحریک پذیری می‌تواند از علائم دیگر سردرد ناشی از دیسک گردن باشد.

دیسک گردن و سرگیجه

بسیاری از افراد به طور همزمان سردرد و سرگیجه را تجربه می‌کنند. سرگیجه سرویکوژنیک به طور کلی می‌تواند نشان از یک مشکل مهم در ستون فقرات گردنی باشد. فرد اغلب پس از یک رویداد محرک، علائم سرگیجه را تجربه می‌کند. این امر معمولاً به دلیل چرخش ناگهانی سر رخ می‌دهد. سرگیجه سرویکوژنیک ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

علت سرگیجه ناشی از دیسک گردن

هر کسی ممکن است به سرگیجه سرویکوژنیک مبتلا شود. دلایل مختلفی برای این سرگیجه ناشی از دیسک گردن وجود دارد. از جمله:

• ضربه شدید سر
  • آرتریت گردن (اسپوندیلوز گردنی)
  • فتق دیسک
  • وضعیت نامناسب بدن

علائم سرگیجه ناشی از دیسک گردن

نشانه های سرگیجه گردنی ممکن است چندین ماه‌ پس از ضربه به ستون فقرات گردنی رخ ‌دهد. همچنین استرس و اضطراب می‌تواند علائم را تشدید کند. سرگیجه ناشی از دیسک گردن می‌تواند علائم بسیاری از جمله:

• بی‌ثباتی
  • سبکی سر
  • تاری دید
  • زنگ زدن گوش

و موارد دیگر را همراه داشته باشد.

درمان سردرد و سرگیجه سرویکوژنیک

درمان دیسک گردن و سردرد و سرگیجه‌ای که ناشی از آن است یکی از دغدغه‌های اصلی افراد درگیر است. درمان‌های متفاوتی با توجه به تشخیص پزشک و نیز شدت درد وجود دارد.

درمان دیسک گردن و سردرد

درمان سردردهای سرویکوژنیک به منشاء درد و شدت بیماری شما بستگی دارد. برای درمان باید دقیقاً مشخص شود که کدام ساختارهای گردن باعث سردرد می‌شوند. پس از انجام این کار، درمان مناسب برای بیمار تجویز می‌شود.

درمان‌های اولیه برای سردردهای مربوط به دیسک گردن معمولاً شامل موارد زیر است:

داروها

استفاده از شل‌کننده‌های غیراستروئیدی عضلانی، ضدالتهاب‌ها و سایر مسکن‌ها. روش بلوک اعصاب که درد را به طور موقت کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا به فیزیوتراپی بهتر پاسخ دهید.

داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن که به التهاب کمک می‌کند. همچنین ممکن است بسته به سطح ناراحتی و درد، داروهای مسکن قوی‌تر برای بیمار تجویز شوند.

فیزیوتراپی

حرکات کششی و ورزش می‌تواند به کاهش درد کمک کند. این نوع درمان مداوم می‌تواند با رفع مشکل ساختاری گردن در کاهش درد تاثیرگذار باشد.

دستکاری ستون فقرات

این یک روش پیچیده است که شامل استفاده از ماساژ فیزیوتراپی و حرکت مفصل است. در حالت ایده‌آل، این روش فقط باید توسط فیزیوتراپیست، متخصص کایروپراکتیک یا یک استئوپات انجام شود.

جراحی دیسک گردن

اگر روش‌های محافظه‌کارانه در از بین بردن درد موفقیت‌آمیز نبودند. پزشک شما برای جلوگیری از فشرده شدن اعصاب شما، پزشک رویکرد جراحی را در نظر می‌گیرد. جراحی‌ها می‌توانند از فورامینوتومی کم تهاجمی و دیسککتومی تا تعویض دیسک تا فیوژن متغیر باشند.

درمان دیسک گردن و سرگیجه

اغلب، سرگیجه سرویکوژنیک دلایل مختلفی دارد، بنابراین ممکن است چندین درمان مورد نیاز باشد. یکی از انواع درمانی که باید انجام دهید، درمان دستی (ماساژ یا فیزیوتراپی) است. اما در بیشتر موارد ماساژ گردن به تنهایی در رفع سرگیجه همراه با گردن درد مؤثر نیست و باید از سایر روش‌ها نیز استفاده کرد.

روش‌های مختلفی برای خلاص شدن از شر سرگیجه سرویکوژنیک یا کاهش قابل توجه آن وجود دارد که عبارتند از:

• تمرینات چشم
  • تمرینات تعادلی
  • تمرینات پیاده روی
  • حرکات گردن
  • قرار گرفتن در معرض محیط‌های خاص

همچنین در مواردی از درمان‌های دارویی نیز استفاده می‌شود.

اگر درگیر دیسک گردنی هستید و در مواقعی سردرد و سرگیجه دارید باید آن را جدی بگیرید. تشخیص درست علت سردرد و سرگیجه اولین قدم برای درمان است و لازمه آن انتخاب مراکز درمانی مناسب است. امیدواریم این مطلب بتواند در افزایش آگاهی شما نقش موثری داشه باشد.